Project Description

De coronacrisis zorgt ervoor dat veel bedrijven creatief moeten zijn. Bijvoorbeeld omdat het bestaande communicatieplan niet meer aansluit op de situatie waarin wij ons bevinden of dat de vraag of het aanbod uit de markt aanzienlijk is veranderd. Ook zijn er veel bedrijven die de onvermijdelijke hand op de knip moeten houden. Marketing- en salesverantwoordelijken moeten in deze gevallen hun creativiteit in de strijd gooien om de organisatie op andere manieren in beeld te brengen of te houden bij de afnemers. Helaas zorgt de crisis er ook voor dat voor een bovengemiddeld aantal bedrijven het doek is gevallen. Een logisch gevolg van de situatie is bovendien dat we het aantal starters behoorlijk zien teruglopen.

Hoe staat ondernemend Nederland ervoor?

 

Dat ondernemers het zwaar hebben, is duidelijk aan de cijfers te zien. In maart 2020 waren er 24.121 starters inclusief ZZP’ers en Freelancers in de database van DR3Data. In april 2020 waren dit er 17.480. Dit betekent een daling van 28%. Het aantal faillissementen is in april is met 52% gestegen ten opzichte van de maand ervoor. Dat de stijging in het aantal faillissementen grotendeels voortkomt uit de branches cultuur, sport en recreatie, horeca, persoonlijke dienstverlening en detailhandel, is niet verwonderlijk omdat zij het zwaarst getroffen worden door het coronavirus. Wat opvalt in het overzicht van starters per segment, is dat onder andere het segment Detailhandel een uitschieter vertoont. De piek komt voort uit het aantal nieuwe webwinkels in dit segment. Een slimme zet van veel ondernemers in deze branche.

Het tweede steunpakket

 

 

Een tweede steunpakket kan niet uitblijven. Het steunpakket betreft nog eens 13 miljard euro voor ondernemers. De eerdere NOW-regeling is in dit tweede steunpakket verlengd maar de TOGS-regeling is komen te vervallen. Hiervoor in de plaats kunnen ondernemers met maximaal 250 medewerkers en een inkomensverlies van 30% een tegemoetkoming aanvragen, de Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL). De tegemoetkoming bedraagt maximaal €50.000, afhankelijk van het inkomstenverlies dat zij lijden. Ook heeft de Tweede Kamer op 26 mei jl. de ‘Wet homologatie onderhands akkoord’ (WHOA) aangenomen die faillissementen moet helpen voorkomen. Dit wetsvoorstel zorgt er namelijk voor dat kleine mkb-schuldeisers een betere uitgangspositie hebben bij een reorganisatie om een faillissement te voorkomen.

Hoe kunnen bedrijven inspelen op de situatie?

 

 

 

 

 

Blijf dicht bij huis

Volgens de COVID-19 Barometer van internationaal marktonderzoeksbureau Kantar blijven Nederlanders in de huidige situatie het liefst dicht bij huis als het gaat om het kopen van diensten en goederen. Ook geven zij hierbij dan de voorkeur aan producten die in Nederland zijn geproduceerd, direct gevolgd door producten die in andere Europese landen zijn geproduceerd. Dit gegeven maakt het interessant voor bedrijven om hun afzetmarkt regionaal te bekijken. Heb je veel klanten dicht bij huis en hoe groot is je marktpotentieel in je directe omgeving? Een marktpenetratieanalyse kan je helpen om hier snel en eenvoudig inzicht in te krijgen.

E-commerce is het ‘nieuwe normaal’

Ook verklaart Kantar met haar onderzoek dat beduidend meer Nederlanders winkelen op e-commerce websites. Ook DR3Data merkt dit aan de enorme toename van accounts op Mijndoelgroep.nl, de webshop voor adressenbestanden en data oplossingen. Als de mogelijkheid er is, en je bedrijf heeft nog geen webshop, dan is dit het uitgelezen moment. De e-commerce trend is bovendien het ‘nieuwe normaal’ dus zal ook na de crisis haar populariteit niet verliezen. Leent je product of dienst zich niet om online aangekocht te worden, dan is het belangrijk om te weten dat ook de oriëntatiefase volledig online wordt doorlopen. Speel daar met SEO handig op in.

Bewaak lange termijndoelstellingen

Bedrijven moeten zich blijven focussen op hoe hun producten en/of diensten nuttig kunnen zijn in het nieuwe dagelijkse leven. Je moet voorkomen dat je vergeten wordt, in gedachten houdend dat ook investeringen in deze moeilijke periode zich misschien niet meteen terugverdienen maar dan zeker wel op lange termijn. Daarnaast zullen drastische bezuinigingen ook aanzienlijke impact hebben op lange termijndoelen die in de loop van de tijd zijn behaald. Het is altijd makkelijker om een boost te geven aan korte termijndoelstellingen terwijl het jaren zal duren om de schade aan de lange termijndoelstellingen te herstellen. Omdat het juist nu belangrijk is om aanwezig te zijn bij je afnemers en tegelijkertijd de marketingbudgetten onder druk staan, is het belangrijk om als bedrijf creatief te zijn.

Wil je inzicht in je kansen op de markt of met behulp van data effectief in contact komen met je doelgroep? Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvende informatie over de mogelijkheden.

Meer weten over creatieve data oplossingen?

Auteur: Sylvia van de Nobelen
Marketing Manager DR3Data

Meer weten hierover?

Neem contact op