Project Description

Bereik je B2B omzetdoelstellingen met data driven marketing

Behoorlijk wat mensen doen vaak tevergeefs moeite om data driven marketing in de organisatie effectief van de grond te krijgen. Of het voor je werkt of niet, moet je zelf ervaren. Feit is wel dat je er als organisatie klaar voor moet zijn. Al is de drempel om data driven marketing in te gaan zetten niet zo hoog als vaak wordt gedacht. Heb je ambitieuze omzetdoelstellingen en zoek je nieuwe klanten? Data driven marketing kan je hier zeker bij helpen. Ik leg je uit wat data driven marketing is en hoe je het kunt gebruiken om je sales en marketing te optimaliseren.

 

Wat is data driven marketing precies?

 

 

Eigenlijk is data driven marketing niets meer dat het slim inzetten van informatie voor je sales en marketing. Met ‘slim inzetten’ doel ik op het bewaren, updaten, verrijken en analyseren van gegevens van je klanten en prospects.

  1. Bewaren van klantgegevens

Het bewaren van bepaalde gegevens van je klanten doe je sowieso al. Je weet tenslotte aan wie je wat levert en factureert. De kans is groot dat je een CRM-systeem gebruikt waarin alle klantgegevens worden bewaard. Uit het B2B-marketingonderzoek van Online Succes komt dan ook naar voren dat 80% van de respondenten (B2B marketeers) gebruikmaakt van een CRM-systeem. Ik sta er overigens niet van te kijken dat er zoveel CRM-gebruikers zijn. Een klantenbestand is immers goud waard.

  1. Up-to-date houden van je bestanden

Je klanten zorgen ervoor dat je organisatie bestaansrecht heeft. Verlies je klanten daarom niet uit het oog en zorg ervoor dat je klantdata altijd up-to-date is. Zo wijzigt elk jaar gemiddeld 30% van de gegevens in je klantenbestand. Vergelijk daarom een aantal keer per jaar je klantenbestand met een externe database en laat je bestand aan de hand hiervan updaten. Zo weet je bijvoorbeeld tijdig het nieuwe adres van je klant als er een verhuizing plaatsvindt en hoef je niet onnodig te investeren wanneer een relatie failliet gaat. Wil je eerst weten hoe je klantenbestand eraan toe is en wat een update van je bestand zou kosten? Je kunt vooraf kosteloos een kwaliteitscheck laten uitvoeren.

  1. Bestanden verrijken met waardevolle informatie

NAW gegevens worden waardevoller als je er informatie aan toevoegt. Met gegevens over o.a. het aantal werknemers in een bedrijf, de branche waarin het bedrijf actief is of het aantal filialen van een bedrijf kun je al veel beter segmenteren en gerichter communiceren. Welke kenmerken interessant of waardevol zijn, is voor iedereen anders. Daarom is het goed om te weten dat er naast de veelvoorkomende kenmerken ook nieuwe maatwerkoplossingen zijn. Een goed voorbeeld hiervan is ZakelijkZoeken. Middels websource en een script op maat waarin staat beschreven naar welke informatie je op zoek bent, levert ZakelijkZoeken je een direct bruikbaar bestand met specifieke en gerichte prospectgegevens.

  1. Analyseren van je bestanden

Door de gegevens in je bestanden nauwkeurig te bekijken, krijg je een goed beeld van je klanten en prospects. En doordat je steeds meer van hen weet, kun je steeds gerichter inspelen op hun behoeften en weet je welke doelgroepen juist wel of niet winstgevend zijn. Data-analyse is als het ware een proces waarbij je (ruwe) data wordt omgezet naar nuttige informatie. Zo kun je op basis van deze informatie je meest kansrijke doelgroepen bepalen. Daarnaast is het mogelijk om je potentieel inzichtelijk te maken, kun je een bestand met look-a-likes genereren en cross- en upsell mogelijkheden in kaart brengen.

Data driven marketing, waar begin je?

 

 

Je kunt pas een betrouwbare analyse doen, als de data die je analyseert volledig en actueel is. En heb je meerdere bestanden, bijvoorbeeld een bestand met klanten en een bestand met prospects, dan dienen de bestanden ook eerst dezelfde record lay-out te hebben om ze in dezelfde analyse mee te nemen. Voor het voorbereiden van je bestanden en uiteindelijk het analyseren van je data zijn door verschillende specialisten programma’s ontwikkeld die ervoor zorgen dat je snel de gewenste gegevens in kaart hebt. Belangrijk is wel dat je van tevoren bepaalt wat precies interessant voor je is om te weten en dat je bewustwording creëert binnen je organisatie. Laat beslissers in sales en marketing inzien hoe waardevol data is bij het behalen van sales- en marketingdoelstellingen.

Wil je meer weten over data driven marketing of het updaten of verrijken van je adressenbestanden? Wij gaan graag met je in gesprek.

Meer weten over data driven marketing?
Data driven marketing

Auteur: Sylvia van de Nobelen
Marketing Manager DR3Data

Meer weten hierover?

Neem contact op