Project Description

Groeien met je B2B organisatie? Zet de account based strategie in

De belangrijkste onderwerpen in het draaiboek van een B2B marketeer zijn Google Analytics, het CRM systeem, SEO en social media. Alles waar de marketeer zich mee bezighoudt, heeft linksom of rechtsom te maken met één van deze onderwerpen. Uiteindelijk draait alles om één ding; leads. Hoe meer leads hoe beter. Verhoog nu het aantal leads dat converteert naar een klant met toekomstperspectief via Account based marketing. Het is een manier van leadgeneratie waarbij belangrijke accounts worden gezien als markt op zich. De trechter die voor zoveel mogelijk leads zorgt, wordt nu omgedraaid en is gefocust op een aantal specifieke accounts. De ROI van deze strategie is aanzienlijk hoger in vergelijking met de traditionele marketingstrategieën. De belangrijkste eerste stap in deze strategie is om te bepalen wie deze specifieke accounts zijn. Wie zijn je beste klanten? Leer deze klanten kennen. Wie zijn de beslissers in de organisatie, hoe kenmerkt de organisatie zich en wat houdt de organisatie bezig. Met deze informatie en het uitvoeren van gerichte campagnes kun je je specifieke accounts veel meer betrekken bij jouw bedrijf en jouw merk. Maak hierbij gebruik van je kennis op het gebied van Google Analytics, het CRM systeem, SEO en social media en niets staat je groei meer in de weg.

 

Wat zijn de voordelen van de account based strategie?

 

 

 

Meerdere onderzoeken onder marketeers tonen aan dat de account based strategie echt werkt. Je creëert een hogere ROI door als organisatie te werken aan een veel hechtere relatie met je klanten. Je weet veel meer over je klanten en de behoeften die ze hebben en kunt hen daarom gerichter benaderen. Dit komt vooral doordat sales en marketing bij de account based strategie heel nauw met elkaar samenwerken bij het verzamelen van informatie en het bewerken van de markt. Zo heeft marketing een breed inzicht in de markt en heeft sales specifieke kennis over de klanten, klantcontacten en beslissers. Met deze informatie zorg je ervoor dat je sales- en marketingacties relevanter worden omdat je deze kunt richten op precies die klanten en prospects waarbij de kans groot is dat ze behoefte hebben aan je product of de dienst. Upsell- en cross-sell mogelijkheden worden door de account based strategie ook eerder en duidelijker zichtbaar. Bovendien creëer je een belangrijke en meer adviserende rol in plaats van de rol als verkoper.

 

Hoe begin je met een account based strategie?

Een account based strategie begint met een lijst van je belangrijkste klanten en prospects. Misschien heb je al een overzicht van hot prospects, bedrijven die je graag als klant wilt verwelkomen. Maar er is een groot verschil tussen een overzicht met prospects en de account based strategie. De lijst met hot prospects gaat in principe mee in het standaard marketingtraject, al krijgen de hot prospects wel extra aandacht van de sales. Met de account based strategie dient er een goed georganiseerde samenwerking tussen marketing en sales te zijn. Zij stellen eerst samen vast welke accounts zij willen bereiken en bepalen vervolgens de beste strategieën om bij de prospects aan tafel te komen. Dit maakt het belang van een goed werkend CRM systeem groter dan ooit. Hierin dient nauwlettend alle communicatie te worden bijgehouden met alle klanten en prospects. Ook zetten steeds meer organisaties een marketing automation systeem in dat veel verder gaat dan een CRM systeem. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van tracking om profielgegevens van prospects en klanten in kaart te brengen en te meten wat zij doen. Al deze gegevens worden automatisch in het systeem bewaard. Ook kunnen met marketing automation bepaalde taken worden geautomatiseerd.

 

Het belang van een actuele klantendatabase

Helaas zien nog niet alle organisaties het belang van een goede klantendatabase in. Vooral bij de account based strategie is de actualiteit van je database belangrijker dan ooit. De data de je gebruikt, bepalen hoe gericht je prospects kunt benaderen en zorgen voor een juiste personalisatie. Bovendien gebruik je de data voor het opbouwen van persona’s, waardevolle analyses en lead scoring. Met de account based strategie investeer je verhoudingsgewijs meer in je belangrijkste klanten en prospects. Wanneer je van een deel van deze prospects niet de juiste gegevens hebt in je klantendatabase, zijn je sales- en marketingacties inefficiënt. Een externe database als referentiedatabase biedt dan de oplossing om je klantgegevens eenvoudig en betrouwbaar te updaten.

Wil je meer weten over de account based strategie of het updaten van je klantendatabase? Neem gerust contact met ons op.

 

 

Meer weten over de account based strategie?

Auteur: Sylvia van de Nobelen
Marketing Manager DR3Data

Meer weten hierover?

Neem contact op