Project Description

Is de hulp van het kabinet voldoende?

 

Het is alweer ruim een maand geleden dat Premier Rutte ons toesprak in de eerste persconferentie over het virus. Al aan het begin van deze toestand was duidelijk dat het voor veel ondernemingen een moeilijke tijd zou worden. Anderhalve week na Rutte’s ‘address to the nation’ opende het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) de regeling Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19 (TOGS). Een regeling speciaal voor ondernemers die rechtstreeks getroffen worden door de maatregelen van het kabinet in deze coronacrisis. Nederlandse ondernemers kunnen daarnaast in aanmerking komen voor uitzonderlijke financiële steun van het kabinet via de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) of een beroep doen op diverse belastingmaatregelen en verruimde mogelijkheden voor overbruggingskredieten. Maar is de hulp uit Den Haag voldoende voor Nederlandse ondernemers om te kunnen overleven?

Kritiek

 

 

 

Zo’n 90.000 bedrijven hebben zich al gemeld voor de NOW. De teller van aanvragen van de TOGS regeling gaat dezelfde kant op. Met alle aanmeldingen groeit echter ook de kritiek van ondernemers. Zo dekt de NOW lang niet alles. Loonkosten zijn slechts een onderdeel van het totale kostenplaatje. Starters hadden eind vorig jaar of begin dit jaar nog geen of weinig omzet en loonkosten dus zij vallen sowieso buiten deze regeling. Daar komt bij dat het einde van de situatie nog altijd niet in zicht is. Voor de TOGS geldt dat de steunmaatregel is gebaseerd op SBI-codes. SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling, opgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De SBI code geeft aan wat de activiteit van een bedrijf is. In deze maatregel vallen veel bedrijven buiten de boot en lopen de steun genaamd ´TOGS´ mis.

Grote uitdaging

Het zijn vooral veel kleine en middelgrote bedrijven (mkb) die hard geraakt worden door de virusuitbraak. Zij hebben een kleinere afzetmarkt dan corporates en zijn afhankelijker van een bepaalde klantenconcentratie. Ondernemers staan voor een grote uitdaging. De vraag is hoe ze de schade die hun organisaties oplopen, zo veel mogelijk kunnen beperken, ondanks de geboden noodmaatregelen. En zeker zo belangrijk, hoe kunnen ze na deze periode weer zo snel mogelijk weer winstgevend zijn. Kunnen ze sterker uit deze strijd komen?

To-do’s in tijden van crisis

 

Ondanks de coronacrisis zijn er nog steeds mogelijkheden om je bedrijf in deze periode staande te houden, of zelfs meer klanten aan te trekken en bestaande relaties te versterken.

  1. Optimalisatie en onderhoud

Is de druk op de ‘normale werkzaamheden’ van sales en/of marketing teruggelopen in deze periode? Dan is dit het juiste moment om extra aandacht te besteden aan je databestanden. Gebruikt je organisatie een CRM of ERP systeem om klantendata bij te houden? Heeft je organisatie een marketing automation systeem of e-mailmarketingtools? Worden er prospectbestanden ingezet voor acquisitie? In welke vorm je data ook bewaart en hoe je databestanden ook inzet, de actualiteit van de gegevens bepaalt je succes want alleen op basis van actuele informatie kun je effectief met je klanten en prospects communiceren. Kom door optimalisatie en onderhoud van je databestanden straks beslagen ten ijs.

  1. Communiceer en blijf in contact met je klanten

Zelfs wanneer je organisatie door deze coronacrises compleet stilligt, is het belangrijk dat je in beeld blijft. Concentreer je dan niet op communicatie die normaal gesproken direct euro’s oplevert en in deze coronacrisis niet winstgevend is. Leg in plaats daarvan de focus op je merk. Sterke interacties met je klanten en prospects vergroten de kracht van je merk. Een doelgerichte communicatie zorgt er uiteindelijk voor dat je meer (toekomstige) klanten aantrekt en dat je de band met bestaande relaties versterkt. Investeer dus in communicatie met je klanten en prospects om sterker uit deze crisis te komen.

  1. Ontdek nieuwe kansen

Op basis van je klantenbestanden en klantbehoeften kun je eigenlijk heel eenvoudig een opstap maken naar kansrijke prospects. Door je klantenbestanden te analyseren, ontdek je wie je beste klanten zijn. Op basis van de kenmerken en/of eigenschappen van deze klanten, ga je op zoek naar look-a-likes. De kans dat de look-a-likes van je klanten ook behoefte hebben aan het product of de dienstverlening die je aanbiedt, is immers groot. B2B organisaties hoeven het analyseren van klantenbestanden en het genereren van een databestand met look-a-likes overigens niet handmatig te doen. Het koppelen en vergelijken met de totale B2Bmarkt om marktpotentieel in kaart te brengen, is een geautomatiseerd proces.

Mocht je naar aanleiding hiervan vragen hebben of wil je een datavraagstuk met ons bespreken, neem gerust contact met ons op via info@dr3data.nl of bel 088-028-38-00.

Succes en blijf gezond.

 

Meer weten over data oplossingen?

Auteur: Sylvia van de Nobelen
Marketing Manager DR3Data

Meer weten hierover?

Neem contact op