Project Description

Het verzenden van e-mailings heeft veel voordelen. Zo is een e-mailing eenvoudig en snel te maken, de verzending ervan is goedkoop (geen drukwerk en verzendkosten) en de resultaten zijn goed meetbaar. Om deze redenen stuurden organisaties in groten getale e-mailings met een commerciële boodschap. Dit leverde uiteindelijk behoorlijk wat irritatie op bij de ontvangers. Om deze irritatie terug te dringen, is in 2009 een algeheel spamverbod opgenomen in de Telecommunicatiewet. De wet verbiedt het, overlast te veroorzaken met ongevraagde commerciële elektronische berichten. Wanneer is het wel toegestaan je doelgroep te informeren via een e-mailing en waar moet je e-mailing aan voldoen?

Er is expliciete toestemming nodig

Je mag iemand pas een e-mail met commerciële, ideële of charitatieve inhoud sturen wanneer je daar expliciete toestemming voor hebt. Deze toestemming (opt-in) kun je vragen bijvoorbeeld via een formulier op je website. Je dient hierbij duidelijk te vermelden dat je de gegevens gaat gebruiken voor het toesturen van je nieuwsbrief. Ook toestemming vragen middels een hokje dat aangevinkt kan worden, is een geldige opt-in. Het vinkje mag er zelfs al staan mits het eenvoudig is weg te klikken. Er is nog wel een actieve klik nodig om de opt-in expliciet te maken. Dit kan bijvoorbeeld een klik zijn op de button ‘Inschrijven’ of ‘Versturen’. Je kunt ook gebruik maken van een bestand met opt-in e-mailadressen via partnermailing. De personen hebben hun akkoord voor het ontvangen van e-mailings vanuit bepaalde branches of over bepaalde onderwerpen aan de bestandseigenaar gegeven. De bestandseigenaar draagt zorg voor de verzending van je e-mailing en geeft de e-mailadressen niet uit handen. Ideaal is het niet want je e-mailing is dan hoogstwaarschijnlijk een van de vele.

Single opt-in of double opt-in?

Een single opt-in zoals hierboven beschreven, is verplicht. Een double opt-in is niet verplicht maar heeft wel voordelen. Een double opt-in betekent dat de personen waarvan je een single opt-in hebt, de aanmelding nog eens hebben bevestigd door op een bevestigingslink te klikken die je via e-mail stuurde. Nu ben je er nog zekerder van dat de ontvanger toestemming heeft gegeven en dat het ingevulde e-mailadres van de single opt-in een bestaand en actueel e-mailadres is. Een double opt-in zorgt daardoor voor een lagere bounce rate en een hogere open rate.

Waar moet je e-mailing aan voldoen

Verstuur je een e-mailing aan personen waarvan je expliciet toestemming hebt, dan zijn er nog een aantal punten waar je e-mailing aan moet voldoen. Op de eerste plaats moet duidelijk zijn van wie de e-mail afkomstig is. De naam van je organisatie moet terugkomen in de afzendernaam. Daarnaast moeten je logo en bedrijfsnaam in de e-mail overeenkomen met de afzendernaam. De ontvanger van jouw e-mail moet zich bovendien gemakkelijk kunnen uitschrijven. Je kunt bijvoorbeeld een afmeldlink plaatsen boven- of onderaan de e-mail.

Klanten mag je altijd e-mailen

 

Heeft een persoon of organisatie een product of dienst bij je aangekocht en is er dus een factuurrelatie, dan spreken we in dit geval van een ‘klant’. En klanten mag je altijd e-mails sturen. Ook e-mails met commerciële, ideële of charitatieve inhoud. De regel is wel dat de producten of diensten in je e-mail voldoende in verband moeten staan met wat je klant al gekocht heeft en dat het om een aanbod van jouw organisatie gaat. Ook geldt nog altijd dat de ontvanger van jouw e-mail zich gemakkelijk moet kunnen uitschrijven. Je mag blijven mailen zolang een klant zich niet uitschrijft.

Heb je nog vragen over e-mailings?
Opt-in

Auteur: Sylvia van de Nobelen
Marketing Manager DR3DATA

Meer weten hierover?

Neem contact op