Project Description

4 manieren om je mailinglijst te optimaliseren

Vooral in de afgelopen periode zijn mailinglijsten aanzienlijk geslonken met de AVG wetgeving als voornaamste oorzaak. Organisaties die twijfelden aan hun opt-in nieuwsbriefontvangers, hebben massaal om nieuwe toestemming gevraagd en veel nieuwsbriefontvangers hebben deze toestemming niet gegeven. Bovendien hebben relaties het recht om vergeten te worden (de persoonsgegevens die je van hen hebt, dienen te worden verwijderd). Veel organisaties hebben daarnaast een kritische blik geworpen op de bounces van hun e-mailings en deze uit voorzorg uit de mailinglijsten verwijderd. De hoogste tijd om je mailinglijst te optimaliseren. Wacht niet te lang want de lijst bestaat naast klanten uit potentiële klanten en dus potentiële omzet.


1. Schoon je huidige database op en bouw het verder uit

De mailinglijst die je na de opt-outs/non opt-ins overhoudt, is nu waardevoller dan ooit. De lijst bestaat uit klanten en prospects die nog altijd geïnteresseerd zijn in de informatie over jouw producten en/of diensten. Geef deze mailinglijst dan ook de zorg die zij verdient. Aandachtspunt hierbij: verwerk jij de data, dan ben je verantwoordelijk voor de borging van de veiligheid ervan. Ook wordt er strenger gekeken naar de bijkomende personalisatiegegevens en op basis van welke grondslag je deze bewaart.

Zorg ervoor dat de informatie in je database betrouwbaar is. Actuele en complete informatie is essentieel voor effectief klantcontact en klantwinning. Vooral van de relaties die je benaderde via e-mailing, is het zinvol om te controleren in hoeverre de overige bedrijfsgegevens die je hebt nog kloppen.

Het opschonen van je database kun je doen door het te laten matchen met een actuele en uniforme externe referentiedatabase. De gegevens in je bestand worden dan gekoppeld en met de best mogelijke resultaten geactualiseerd. Daarnaast worden failliete en opgeheven organisaties in je bestand gekenmerkt zodat je hen niet blijft mailen, geen onnodige kosten maakt en geen irritatie veroorzaakt bij de nieuwe gebruikers van het adres.

Door te matchen met een externe referentiedatabase, kan je bestand ook verrijkt worden met marketingkenmerken die interessant voor je zijn of kunnen ontbrekende gegevens aan je bestand worden toegevoegd. Zo is de weg vrij naar een hoger rendement.

Je mogelijkheden op een rij:

  • Bestanden koppelen tot een overzichtelijk totaalplaatje
  • Actualiseren van het bestand zodat je over de juiste informatie beschikt
  • Datalicentie: continue actualisatie van je database
  • Creëren van een bronbestand voor Data Intelligence

2. Meer DM en TM

Een gekrompen mailinglijst is enerzijds nadelig voor je e-mailmarketinginspanningen: je bereikt met je boodschap minder ontvangers. Anderzijds heeft het ook een voordeel. Een deel van je communicatiedoelgroep dat zich nu heeft uitgeschreven of niet opnieuw heeft ingeschreven, had geen interesse in de informatie die je stuurde. De communicatiedoelgroep die je nu overhoudt, bestaat uit relaties die daadwerkelijk interesse hebben in je producten of dienstverlening waardoor je e-mailcampagnes een stuk kansrijker en effectiever worden. Een goed moment ook om na te denken over andere manieren waarop je de prospects kunt benaderen waarvan je geen opt-in hebt. Zo zijn DM en TM weer steeds populairder wordende methoden.

Zijn er regels voor DM en TM?

Post is een opt-out kanaal. Dit betekent dat je voor het toesturen van DM per post, geen toestemming nodig hebt. Wel moet je de non-mailing indicator in acht nemen.  Bedrijven die na inschrijving in het Handelsregister niet benaderd willen worden met fysieke post of huis-aan-huis bezoek op het ingeschreven adres, kunnen de non mailing indicator (NMI) activeren. De bedrijven met een non-mailing indicator zijn in externe adressenbestanden altijd gekenmerkt of worden gewoonweg niet uitgeleverd als het niet een telemarketingactie betreft.

Bij je telemarketingactie moet je rekening houden met het Bel-me-niet Register. Ondernemers met een eenmanszaak, vof, CV of maatschap kunnen namelijk een registratie hebben in het Bel-me-niet Register via www.bel-me-niet.nl. Zij mogen niet telefonisch benaderd worden. Een BV, NV, of ander rechtspersoon kan haar telefoonnummer niet blokkeren.

3. Win backs via online conversie

Contentmarketing is van grote invloed op de kwantiteit en kwaliteit van je mailinglijst. Door aandacht te besteden aan de relevantie van je content, kun je aan online conversie winnen. Denk vooral aan social media buttons, online aanmeldingen voor je nieuwsbrief en het invullen en versturen van contactformulieren. De conversies zijn je potentiële klanten en vormen een waardevolle toevoeging aan je mailinglijst.

Optimaliseren van je online conversies

Conversies zijn acties waar je de bezoekers van je website op aan stuurt om te doen. Voorbeelden hiervan:

  • Offerteaanvragen via contactformulier
  • Call tracking (toepassing waarmee je telefonische conversies via de website kunt meten en beoordelen)
  • Aanmeldingen voor gratis proefabonnementen of testversies
  • Inschrijvingen op nieuwsbrieven

Zorg dus voor relevante content en pas op elke pagina voldoende en opvallende call-to-actions toe om je conversies te optimaliseren.

4. Inzicht in de markt

Je krijgt pas echt een beeld van jouw doelgroep als je deze visueel maakt. Wanneer je exact in kaart hebt welke organisaties tot je doelgroep behoren, kun je look-a-likes in het totaal van organisaties zoeken en deze kansrijke potentiële klanten toevoegen aan je mailinglijst; bedrijven die dezelfde kenmerken hebben als je klanten.

De look-a-likes gaan je communicatie hoogstwaarschijnlijk net zo relevant vinden als je bestaande klanten.

Ambassadeurs

Je klanten waarvan je een opt-in hebt ontvangen en die daarmee onderdeel zijn van je mailinglijst, hebben hier bewust voor gekozen. Je zou hen kunnen zien als ambassadeur. Zij kunnen relevante content voor je genereren. Denk bijvoorbeeld aan een positieve review op je website of via een klantcase. Maar ook via social media kunnen zij je organisatie ondersteunen door jou en je bedrijfspagina te volgen en berichten die je post, te liken en te delen. Allemaal kansen om met potentiële klanten in contact te komen.

Het optimaliseren van je mailinglijst is op zich niet zo moeilijk alleen het gebeurt niet vanzelf. Het voordeel van een doordachte strategie is dat je een aantal dingen kunt automatiseren door de processen van dataonderhoud en online conversies goed in te richten. Je hebt hier, voor wat betreft je mailinglijst, een langere tijd profijt van.

Meer weten over B2B mailinglijsten

Auteur: Sylvia van de Nobelen
Marketing Manager DR3Data

Meer weten hierover?

Neem contact op