Project Description

Adressenbestand kopen? 5 zaken waar je rekening mee moet houden.

Een goed adressenbestand is cruciaal voor het succes van een marketingcampagne. Ook bij het uitvoeren van marktonderzoek en bij acquisitie is een juist en actueel adressenbestand essentieel. Er is wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden: de talloze aanbieders maken het kopen van een goed adressenbestand niet altijd even gemakkelijk. Het is daarom erg belangrijk om je van tevoren al in te lezen in waar je op moet letten bij de aanschaf van een goed adressenbestand.

 

Tip #1: Baken je doelgroep goed af

Zijn postordergevoelige bedrijven interessant voor je of wil je in contact komen met prospects uit de medische sector? Ligt je focus op ondernemingen in een bedrijvenverzamelgebouw of wil je juist een bepaalde beroepsgroep bereiken? Wees specifiek! Hoe beter je doelgroep is afgebakend, hoe hoger de Return on Investment. Je adressenbestand kan op enorm veel verschillende manieren worden gesegmenteerd, onder andere op de volgende kenmerken:

  • regio
  • branche
  • contactpersoon
  • aantal medewerkers
  • omzetklasse
  • postordergevoelig
  • starters
  • recent verhuisd
  • groeiend
  • webshop aanwezig
  • franchisegever/franchisenemer
  • importerend/exporterend

Om het nog specifieker te maken, kun je zelfs combineren. Ben jij op zoek naar een adressenbestand van bedrijven met een bepaald aantal werknemers in regio Zuid-Holland? Of bestaat jouw doelgroep uit startende webshop eigenaren? Meld dit dan vooral! Een goede dataleverancier denkt met je mee, maar door zelf je doelgroep goed af te bakenen, ben je verzekerd van een hogere Return on Investment. Een databestand bestellen kan online eenvoudig gedaan worden. Je bepaalt zelf hoeveel kenmerken je ontvangt en je maakt je bestand zo specifiek als je zelf wilt. Voorwerk kan nooit kwaad!

Tip #2: Grootse plannen, begin met een kleine test

Dit is heel realistisch – wanneer je twijfelt over het kopen van een adressenbestand, wil je niet direct een bestand kopen met 15.000 leads, prospects of bedrijven. Stel dat het resultaat van je direct mailing tegenvalt en je de doelgroep wilt bijstellen, of je telefonische acquisitie neem meer tijd in beslag dan je had verwacht en het aantal benodigde telefoonnummers is toch lager dan je had ingecalculeerd, dan is het realistisch om te testen en klein te beginnen. Al staan er bij wijze van spreken 500 tot 1.000 adressen in, het is altijd goed om even te testen.

Tip #3: Bedenk welke gegevens in je adressenbestand moeten staan

Een adressenbestand kan bestaan uit vele verschillende soorten informatie. Het is daarom raadzaam je van tevoren af te vragen wat je in het adressenbestand terug wil zien. Wanneer je je wilt bezighouden met een e-mail marketing campagne, dan heb je vanzelfsprekend e-mailadressen nodig. Als e-mail voor jou niet de methode is om mensen of bedrijven te bereiken, kun je altijd kiezen voor een telefonische campagne of een campagne waarbij je fysieke post inzet. Je raadt het al, dan heb je telefoonnummers en adressen nodig. Combineer je de campagnes? Juist. Dan heb je meerdere gegevens nodig. Bedenk dus goed welke gegevens echt niet mogen missen in jouw adressenbestand!

Tip #4: Test je doelgroep voordat je je campagne uitrolt

Een adressenbestand kopen doe je vanzelfsprekend niet zomaar, je hebt goed nagedacht over de campagne, hoe je men wilt benaderen, wat de propositie is, en waarom men jouw dienst of product zou moeten afnemen. Zorg ervoor dat je altijd een schatting maakt van het te verwachten resultaat. Hier geldt nogmaals; de doelgroep is echt key. Voordat je een doelgroep gaat benaderen, heb je rekening gehouden met hun needs en wishes? Wat hebben zij nodig, en gaat jouw oplossing hun probleem oplossen? Denk daar goed over na en test je doelgroep voordat je je campagne uitrolt.

Tip #5: Houd je adressenbestand actueel!

Wist je bijvoorbeeld dat 30% van de gegevens in een adressenbestand na 1 jaar simpelweg niet meer klopt of onvolledig is? Denk hierbij aan onjuiste telefoonnummers of een wisseling van contactpersoon. Het is echt enorm vervelend als je 1/3e van de lijst belt, en dit mensen en/of bedrijven blijken te zijn die niet overeenkomen met de demografische gegevens van jouw doelgroep. Of wanneer 30% van de kostbare postmailing niet aankomt…

Ook kun je te maken krijgen met opgeheven en failliete bedrijven, verhuizingen en typefouten in bestanden. Houd daarom je adressenbestand zo actueel mogelijk of laat extern een complete bestandsupdate uitvoeren.

Wil je meer weten over het kopen van een adressenbestand? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij vertellen je waar je aan moet denken om de aanschaf van jouw adressenbestand zo succesvol mogelijk te laten zijn!

Meer weten over B2B databestanden

Auteur: Sylvia van de Nobelen
Marketing Manager DR3Data

Meer weten hierover?

Neem contact op