Project Description

Welke trends vinden er plaats door het slim gebruik van data?

Reeds enkele jaren is er een transformatie gaande in de marketingwereld waar het evangelie van ‘data-driven’ zeker zijn bijdrage aan heeft geleverd. De hoeveelheid en de betrouwbaarheid van data, maar vooral de toegankelijkheid ervan biedt steeds meer B2B-marketeers de kans om hierin te groeien en hun campagnes slimmer, efficiënter en data gedreven in te richten. Data helpt hen om resultaten te voorspellen en daarmee vooraf te bepalen of een activiteit het gewenste ROI oplevert.

Ondanks dat de ‘data scientists’ misschien nog schaars zijn, verwacht ik dat ook marketeers in het MKB door slimme tooling en het visualiseren van data steeds slimmer met data om zullen gaan, zowel met de informatie die in-house beschikbaar is, als informatie die extern voor het oprapen ligt.

Hierbij alvast 3 ‘data-driven’ trends voor 2016.

1. B2B-marketeers gaan nog scherper targetten door slim te voorspellen

Er is momenteel al zoveel data beschikbaar, dat steeds meer bedrijven goed in staat zijn om een 360 graden beeld van hun doelgroep te vormen en daardoor steeds beter de Customer Journey in kaart kunnen brengen en begrijpen. Door slim gebruik te maken van deze data, kan er voorspeld worden wanneer een prospect daadwerkelijk converteert naar klant, via welk kanaal en op welke manier. B2B-marketeers kunnen hierdoor hun campagnes steeds nauwkeuriger en efficiënter inrichten, met het oog op de specifieke doelgroep en de fase waarin zij zich bevinden.

2. ABM – Account Based Marketing

Door het correct verzamelen en analyseren van klantspecifieke informatie, kunnen steeds meer prospects – en dan met name key-prospects – één op één getarget worden door B2B-marketeers. De kern van Account Based Marketing is dan ook het beschouwen van belangrijke prospects als een individuele afzetgroep. Naast de informatie die reeds beschikbaar is, is hier een schone taak weggelegd voor verkoop; zij dienen de cruciale informatie nauw in kaart te brengen en over te dragen op marketing. Zo kunnen hun ABM-campagnes verder uitgroeien en kunnen ze iedere key-prospects continu targetten in iedere fase van de Customer Journey.

3. Visualisatie helpt B2B-marketeers succesvol te worden!

Dat voor data-driven een steeds belangrijkere rol is weggelegd binnen B2B marketing, moge duidelijk zijn. Struikelpunt voor veel marketeers is echter het juiste inzicht te krijgen in de grote hoeveelheden informatie waar zij relatief gemakkelijk toegang toe hebben. Datavisualisatie gaat B2B marketeers helpen om hier succesvol in te worden! Het is één van de belangrijkste tools om snel, gemakkelijk en effectief inzichten te krijgen waarop marketeers een gedegen strategie kunnen bepalen. Tenslotte: ons brein neemt visuele informatie tot 60.000 keer sneller op dan informatie in de vorm van tekst!

Auteur: Danny Pelders
Manager Client Business Development

Meer weten hierover?

Neem contact op