Project Description

Met data wordt je een betere marketeer

De hoeveelheid data waarover een marketeer kan beschikken, neemt alsmaar toe. De belangrijkste gegevens zijn de klantdata in het CRM systeem. Mits dit natuurlijk actuele gegevens zijn. Ze vertellen je hoe klanten en prospects zich gedragen, waar interesses liggen en hoe je klanten en prospects kunt verdelen in specifieke communicatiedoelgroepen. Houd hier rekening mee in je aanpak en je bent een betere marketeer dan ooit tevoren.

Hoe dan?

Stap 1 | Doelstelling

Je doelstellingen zijn altijd je uitgangspunt. Wil je bijvoorbeeld de jaarlijkse waarde van bestaande klanten met 5% verhogen? Of wil je juist zoveel mogelijk nieuwe klanten? Deze doelstellingen zijn van grote invloed op de manier waarop je naar je data kijkt. Bovendien hebben deze doelstellingen twee totaal verschillende doelgroepen.

Stap 2 | Segmenteren en verrijken

Dit brengt ons automatisch bij de volgende stap; segmenteren en verrijken. Welke van je doelgroepen ga je benaderen om je doelstelling te bereiken? Laat je klantenbestand voorafgaand aan je actie verrijken met zeer waardevolle marketingkenmerken zoals werknemersklassen of branchecodes. Hoe meer informatie je hebt over je klanten en prospects, des te specifieker je doelgroepen in kaart kunt brengen. Of laat contactpersonen en telefoonnummers toevoegen voor een gerichtere communicatie.

Stap 3 | Marketingmix

Afhankelijk van o.a. je doelstellingen en doelgroepen bepaal je in de  marketingmix via welk kanaal je welke doelgroepen het beste kunt bereiken. Vraag jezelf hierbij ook af wat een grotere rol speelt in je actie; kwaliteit of kwantiteit? Wanneer het bijvoorbeeld om een prijzige postmailing of een telemarketingactie gaat, is kwaliteit belangrijker. Betreft het een e-mailing die veel goedkoper is om te versturen, kun je beter gaan voor kwantiteit.

Stap 4 | Updaten

Heb je de doelgroepen en de actie goed in beeld? Kijk dan nog eens goed naar je data. Heb je alle nodige gegevens van je klanten en prospects voorhanden en zijn deze gegevens up-to-date?  Opgeheven en failliete bedrijven, verhuizingen en typefouten in bestanden zorgen namelijk voor onnodige ‘waste’. Laat je klantenbestand updaten voordat je het inzet voor sales- en marketingacties en optimaliseer zo het bereik, de respons en je omzet.

Stap 5 | Analyseren

De laatste stap is het analyseren. Om een gedegen en zinvolle analyse te kunnen doen, moet je naast je doelstellingen en doelgroepen ook precies in kaart hebben wat je wil analyseren en welke informatie je daarvoor nodig hebt. Je wil weten hoe campagnes scoren, je wil inzicht krijgen in het aankoopproces en je moet verbanden kunnen leggen tussen campagnes.  Pas dan kun je aanscherpen en verbeteren.

Lees ook In 4 stappen data-driven ondernemen

Zoek je kenmerken van jouw B2B prospects?

Auteur: Sylvia van de Nobelen
Marketing Manager DR3Data

Meer weten hierover?

Neem contact op